San Rafael, een doorsnee dag

Geregeld laten we een vraag aan bod komen die door het publiek gesteld werd op ons 10-jarig bestaansfeest. Zo ondermeer hoe een doorsnee dag eruit ziet en wat de typische keuken is. Heb je zelf nog een vraag, stuur ze dan naar Dit E-mail adres wordt beschermd tegen spambots. U moet JavaScript geactiveerd hebben om het te kunnen zien..

San Rafael, Guatemala: een doorsnee dag

SCHOOL MET BIJZONDER ONDERWIJS:
Om 8u ‘s morgens komen 12 kinderen met de schoolbus uit San Rafael aan, samen met de lerares die hen vergezelt tijdens de busrit. Daarna komen de kinderen uit Tocache, San Pablo, Malacatan en omliggende plaatsen aan met het openbaar vervoer.
Elke dag komen een 35-tal kinderen naar het schooltje, hoewel er 65 ingeschreven zijn. Dat komt door de afstand die de kinderen moeten afleggen en door een gebrek aan personen om hen te begeleiden. Daarna worden ze door de leerkrachten naar de juiste klas gebracht, afhankelijk van het niveau: kleuterklas, tussenklas, gevorderden en ondersteuning. De routine van de dag begint als volgt:

Gebed; de gemeente noemen (San Rafael Pie de la Cuesta); de plaats noemen (Asociación Gissel, el Matazano); de plaats waar ze wonen noemen; maand, dag en datum noemen, het weer benoemen (bewolkt, regenachtig, zonnig etc, basiskleuren benoemen, het alfabet en de nummers opzeggen (afhankelijk van hun niveau). Iedere leerkracht volgt dan een programma afhankelijk van zijn groep:

  • KLEUTERKLAS: Mathematisch denken, kennismaken met rekenen, psychomotoriek, gevoels-perceptie, socialisatie, gewoontes en hygiëne.
  • TUSSENKLAS: Lezen en schrijven, pre-wiskunde, psychomotoriek, kennis van de omgeving, waarden en gewoontes, persoonlijk toilet.
  • GEVORDERDEN: Lezen en schrijven, rekenen, psychomotoriek, socialisatie, praktijk.
  • ONDERSTEUNING: Communicatie en taal, rekenen, omgeving en natuur, burgervorming, artistieke expressie.

Om 10u wordt er een gevarieerde maaltijd geserveerd: granen, melk, groenten, fruit, pasta. Die wordt ter plaatse klaargemaakt, soms met assistentie van de kinderen. Daarna is er 30 minuten pauze, zodat de kinderen op de speelplaats kunnen deelnemen aan verschillende activiteiten met verschillende kinderen. Sommige kinderen krijgen hierna kinesitherapie, ergotherapie of logopedie, afhankelijk van hun werkprogramma. De dag eindigt om 12.50u met de vertrekroutine: Orde en schoonmaken, nakijken van schriften of notities maken, afscheid van de leerlingen.

Therapiecentrum:

De patiënten komen aan vanaf 8u ‘s morgens en krijgen telkens 30 minuten therapie (kinesitherapie, ergotherapie of logopedie). Het programma is verweven met dat van het bijzonder onderwijs. 2 kinesitherapeuten zien gemiddeld zo’n 16 patiënten per dag. De 2 ergotherapeuten ontvangen een 12-tal externe patiënten en zorgen ook voor het aansturen van de praktijklessen van de kinderen van het schooltje. Een 5-tal externe patiënten en een aantal kinderen van het schooltje krijgen logopedie. De meeste externe patiënten zijn volwassenen die in behandeling zijn na een cerebrovasculaire aandoening (beroerte). De therapie wordt opgesteld op basis van de diagnose en het bijhorende klinisch onderzoek. In veel gevallen krijgen de patiënten de 3 vormen van therapie.
Asociación Gissell ontvangt in totaal dagelijks zo’n 70 personen verdeeld over de therapie en het bijzonder onderwijs.

We gebruiken cookies om jouw surfervaring gemakkelijker en aangenamer te maken. Je kan de installatie van cookies weigeren, maar dan zullen sommige onderdelen van onze website niet of niet optimaal werken.